Umelá inteligencia už prichádza do verejnej správy aj na Slovensku
Spoločnosť Asseco Central Europe predstavila konkrétny príklad dobrej praxe v oblasti nasadenia umelej inteligencie vo verejnej správe.
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (NKÚ) sa rozhodol zaviesť do svojich procesov umelú inteligenciu (AI), ktorá výrazne zvyšuje efektivitu, transparentnosť a presnosť kontrolných činností.
Medzi aktuálne nasadené AI riešenia v prostredí NKÚ patria napríklad bezpečný chatbot pre zamestnancov, automatická sumarizácia dokumentov či generovanie zápisov zo stretnutí a generovanie záverečnej správy kontrolnej akcie z výsledkov jednotlivých kontrol. Tieto nástroje pomáhajú skrátiť čas potrebný na spracovanie informácií, znižujú administratívnu záťaž a zvyšujú presnosť výstupov.
„AI v kontrolných procesoch nie je len o automatizácii. Ide o dôsledne navrhnuté riešenia, ktoré podporujú prácu kontrolórov a prispievajú k lepšiemu fungovaniu verejnej správy,“ povedala na tlačovej konferencii Zuzana Martincová, riaditeľka odboru IT na NKÚ. Zásadnou zmenou prešla aj efektivita výstupov. AI napríklad pomáha kontrolórom pri generovaní abstraktu pre záverečnú správu z viacerých kontrolných protokolov.
Proces zavádzania AI na NKÚ je súčasťou strategického prístupu. Umelú inteligenciu v prvom kroku integrovali do hlavného agendového systému úradu, ktorý je prevádzkovaný vo vládnom cloude Ministerstva vnútra SR a využíva cloudové služby OpenAI, poskytované Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.
„Umelá inteligencia búra bariéry akéhokoľvek poznania a stáva sa najväčšou knižnicou informácií a vedomostí. Tie však budú vedieť efektívne a účelne využiť len tí, ktorí problematike budú rozumieť, budú disponovať dostatočnými odbornými vedomosťami i praktickými skúsenosťami. Len vtedy bude AI pre spoločnosť pomocníkom a ľudia sa nestanú jej pasívnym rukojemníkom,“ povedal Ľubomír Andrassy z NKÚ.
Digitálna transformácia sa stáva aj súčasťou medzinárodného pôsobenia národnej autority pre oblasť externej kontroly.
Skupina Asseco sa dlhodobo zameriava na vývoj vlastných softvérových riešení pre súkromný a verejný sektor. „Nasadenie umelej inteligencie vo verejnom aj súkromnom sektore už nie je otázkou prestíže, ale nevyhnutnosti. Ak Slovensko nenaskočí na vlak AI včas, môže mu technologický vývoj definitívne ujsť,“ upozorňuje Peter Hanzlík, riaditeľ inovačného hubu Asseco Central Europe.
Dôkazom zdržanlivého prístupu sú aj štatistiky Európskej komisie: kým v roku 2023 využívalo AI len 7 % slovenských firiem, v roku 2024 to bolo stále iba 10,8 % z nich.
Európsky priemer za rok 2024 je pritom 22,4 %. „Technológie nás nemajú vzdialiť od toho, čo je dôležité. Práve naopak – ak ich použijeme múdro, môžu posilniť hodnoty ako dôvera, transparentnosť a spravodlivosť. Umelá inteligencia je len začiatok novej éry, v ktorej sa rozhoduje o budúcnosti Slovenska – o tom, či bude digitálne silné alebo závislé,“ uzatvoril stretnutie s novinármi Jozef Klein, generálny riaditeľ Asseco Central Europe a Asseco International.
Zdroje: Asseco, vlastné
Prečítajte si tiež
Podobné články
Vyhrajte tepovač Silvercrest
Netflix kúpi HBO. Dočkáme sa veľkej filmovej knižnice?
Insta360 Antigravity A1: Mini dron, ktorý celkom mení pohľad na lietanie
Objednajte si ročné predplatné TOUCHIT so ZONER STUDIO a ušetrite až 41 eur
Google AI: Toto je 10 najobľúbenejších doplnkov
Najlepšie filmy na Netflixe (48. týždeň)







